Leta i den här bloggen

måndag 28 maj 2012

Till Tomas

På mitt skrivbord på datorn har jag en bild som betyder mycket för mig. Trots flera datorbyten och trots att det är sex år sedan bilden togs så ligger den kvar och påminner mig om min goda vän Tomas Olsson. Tomas gick bort alldeles för tidigt, bara några månader efter bilden togs. Han försökte tillsammans med Tormod Granheim att åka skidor ned för Mount Everest nordsida. Under en firning brast ankaret och Tomas föll. Han återfanns död fyra dagar senare den 20e maj 2006.
Tomas och jag lärde känna varandra då vi gjorde säsong ihop nere i Alagna i de italienska alperna. Efter det försökte vi mötas en gång per år och åka skidor ihop. Det blev alldeles för få gånger.
Varje gång jag ger mig ut på något slags äventyr i bergen så tänker jag på min vän Tomas. Du är saknad.

Bilden är från en klättring i Chamonix och vann senare pris i den internationella fototävlingen Picture of the year internationell, Poyi.

// Linus

Inga kommentarer: