Leta i den här bloggen

måndag 24 februari 2014

Dessertjobb

När jag var yngre jobbade jag en del på krogen som servitris. Ej utbildad utan upplärd på plats. Det gick helt okej, trots mina brister på allehanda vinkunnigheter och serveringshyfs. Tre somrar på Hasselbacken och en sommar på Bistro Bohème. Jag både älskade och hatade jobbet. Slitigt men roligt.
För några veckor sedan träffade jag dåvarande chefskonditorn på Berns, Sofie Nilsson. Sofie kom tvåa i dessertmästarna och har även tävlat med juniorkocklandslaget. Otroligt duktig helt enkelt. Först tog vi lite bilder i köket och jag fick tillbaka den känsla jag hade under mina år då jag själv jobbade inom restaurangbranschen. Lite nervös i magen och känslan av att jag var i vägen hela tiden. Fast också väldigt roligt att vara bakom kulisserna och att vara med där all mat lagas.
Jag imponerades av Sofies lugn och engagemang. Hon jobbar stenhårt och brinner för sitt yrke. Coolt med en tjej som tar sig fram i ett annars så mansdominerande yrke. 

Så här blev två av bilderna. 







Apropå män i fokus så köpte jag senaste Vanity Fair för att få lite bildinspiration och blir så sjukt trött på att tjejer ständigt och jämt ska kläs av!
Titta bara på bilden nedan på James Fallon. Varför måste tjejerma stå där i bikini när alla andra (män) är så in i bomben påklädda? Påbylsade. Så trött på denna framställning av kvinnor som förekommer avklädda titt som tätt. Så trött så jag orkar inte skriva mer om det.

// Anna



Inga kommentarer: