Leta i den här bloggen

torsdag 18 oktober 2012

Palme



Såg "Palme" idag. Kl 12. En grymt skön biotid. Det var jag och min mamma och ett fåtal pensionärer som hade bänkat sig i salongen på Sture. Stämningen, musiken, berättartekniken och Olof Palmes oerhörda vältalighet och karisma gjorde att jag sögs in i filmen på en gång. När Palme mördades var jag bara 11 år och hade ingen direkt uppfattning om vare sig den politiska samtiden eller statsministern själv. Bara att mina föräldrar blev väldigt chockade och ledsna och att ordinarie barnprogram som jag hade tänkt att se morgonen efter Palmes blivit skjuten, uteblev. 
Min pappa är fotograf och filmare och jobbade på TV på den tiden. Han har filmat några utav de korta nyhetssnuttarna där Palme är med, och som finns med i filmen. Roligt tycker jag. Gå och se filmen! Passa på medan den finns uppe på bio. Klart värd att se i så stort format. 

// Anna

Inga kommentarer: