Leta i den här bloggen

onsdag 3 december 2014

Det är något med det mörka....

För några veckor sedan var jag på möte med Ola Carlson och Pär Ljung som layoutar Ingenjören. Vi pratade bland annat om Ingenjörens omslag och att de alltid är så mörka. Bra - men mörka - och att det kunde vara fint med variation. Jag kan inte mer än hålla med. Men det är lustigt - jag är så svag för det mörka. 
Jag tror att den känslan föddes andra året på Fotoskolan. Minns så väl hur vi satt upp i en av flyglarna och skulle lära oss att bildbehandla i datorn, för första gången. Jag var sjukt nöjd för att jag hade lärt mig hur man klonade bort smuts på bilden (ditkommet av skit i kameran) och några var vi som hade fått nys om hur man använder lassot och mörkar ner i hörnen! - Wow! vilken grej! 
Ha ha - ja, och så blev det att nästan alla våra bilder blev mörkade i hörnen och fick en mörkare känsla överlag. Och det sitter i. Nu tar jag verkligen inte bara mörka bilder, har väldigt många ljusa också och med allehanda blixtar, men jag vet ju att hjärtat brinner för detta mörka. För att demonstrera min förkärlek för detta kommer här tre bilder som varit omslag på Ingenjören.

Så mitt löfte inför nästa år är att i allafall ta ljusa omslag varannan gång. En utmaning! Fortsättning följer.....

// Anna






Inga kommentarer: