Leta i den här bloggen

måndag 16 april 2012

I begynnelsen....

.....precis när jag hade bestämt mig för att det var fotograf jag ville bli, var jag mycket fascinerad av att fota boxare. Och många är väl de fotografer som har gått igenom den fasen. Det var något speciellt med att stiga in i en boxningslokal. Att komma nära svett, slag och utmattning. Och känna den speciella lukt som kom från genomsvettiga boxningshandskar och instängd källarlokal utan fönster. Jag ville fånga det äkta och det råa. Det var ju därför jag skulle bli fotograf! Det första boxningsjobbet gjorde jag när jag gick på den nu nedlagda medialinjen på Biskops-Arnö. Ett jobb tillsammans med min gode vän Måns. Vi åkte ut till Tensta boxningsklubb. Där fick vi fota två, unga boxare. Med svartvit film såklart, som vi pressade så det blev så där härligt kornigt. Jag önskar jag kunde hitta de bilderna nu, så jag kunde visa hur det blev. Vi valde i allafall att INTE fota när boxarna var i rörelse. Det var liksom lite för svårt för oss just då, utan de fick helt enkelt posera. Vi bad dem ställa sig i ringen och dirigerade hur de skulle stå. Fotade ur olika vinklar och avstånd. Sedan fick de byta pose. Knasigt kanske, men det blev konstigt nog rätt så spännande i slutändan. 
Av samma Måns fick jag för några år sedan denna boxningsbok. Den fångar på ett väldigt fint sätt den gamla, klassiska fotoboxningskänslan. Foto: Giorgia Fiorio




Jag såg boken idag, eller upptäckte den lite extra där den stod i bokhyllan, och skickades tillbaka till den tid då jag hade stora drömmar och tankar om vad jag ville uppnå med mitt fotograferande. Mycket har jag redan uppnått men väldigt mycket finns fortfarande kvar att göra. Och det är väl bra på ett sätt. Men det gjorde mig lite nostalgisk.
Här kommer två uppslag ur boken:




// Anna

Inga kommentarer: