Leta i den här bloggen

torsdag 27 mars 2014

Andra dagen i Berlin

Innan jag börjar: varning för långt inlägg.

Sovmorgon! Typ. Ställde klockan på 6 men vaknade såklart redan 5.53. Relativt utvilad eftersom jag fick sova hela natten och la mig redan 21.30. Det är lustigt en grej när man har barn som väcker en flera gånger varje natt, och som tycker att man ska vakna någon gång mellan 5 och 5.30 - helt plötsligt ändras ens syn på vad som är tidigt på morgonen och inte. Framför allt blir man jäkligt tålig för trötthet. Man kan ju inte göra annat än att acceptera. Jag blir ibland förundrad över hur mycket man orkar trots den enorma bristen på sömn.
Lyssnade på P1 morgon innan jag var klar för att möta dagen och frukosten på ett bageri/fik nära hotellet. 



Där var det liv och rörelse och en himla ruljans på gästerna. Bland annat flera polisers stamställe.


Jag älskar att gå in på ett Bäckerei. 
Intalade mig själv att jag kunde tyska och beställde således på detta språk. Gick förvånansvärt bra. Till skillnad från fransmännen tycker jag att tyskarna är lite mer förlåtande vad gäller eventuella uttalningsfel. Satt där och kände mig kontinental ett tag och avslutade kalaset med en russinsnäcka!



Ut i trafiken och mot Rudow för byte till buss. Kl 9 skulle Werner plocka upp mig vid Schönefelds tågstation. En timme före utsatt tid var jag på plats. Börjar nu tröttna lite på mig själv och denna överdrivna rädsla att komma för sent. 


Werner kom 9.05 och sen bar det av mot landet. Via ett fikastopp. Jag var egentligen inte alls sugen på fika men tyckte det skulle vara lite oartigt att tacka nej. Så det blev en munk. Och svagt kaffe.

Werner åt en bakelse med vallmofrön. Själv gick jag åt det mer barnsliga hållet.

Vädret var inte med mig idag. Alldeles för soligt. Hade önskat mig mulet och dramatisk himmel. Och inte var det så mycket att fota heller. Men jag tror jag gjorde allt jag kunde göra. Alltid svårt det där. Efteråt kommer ofta tankarna vad man kunde ha gjort och som man inte kom på väl på plats. Lär säkert få sådana tankar när jag går igenom bilderna ikväll. 
Sen blev det klassisk tysk lunch innan vi åkte hemåt. 

En klassiker

Här smilar jag upp mig. Det var gott, men jag orkade knappt hälften. 
Jag blev avsatt i Rangsdorf  och tog tåget in mot Berlin via Tempelhof flygplats som jag alltid velat se. Men det blev lite av en flopp. Man fick bara komma in med guidade visningar. Jag som trodde lite naivt att det bara var att kliva in som i en park. Synd, för det verkade vara ett mäktigt ställe.

Kom i allafall in i huvudentrén där det var något Marathon-jippo.

I väntan på rätt ljus för att fota en grej virrade jag runt i Kreuzberg. Via Görlitzer park som på sina ställen är riktigt flummig. Känns inte bra när män kommer ut ur buskarna och ser mer eller mindre drogade ut. Tänkte sätta mig och ta en öl men när jag är ensam har jag så svårt att bestämma mig och hitta lugnet så det blev mest snabb promenad framåt i obestämd riktning.

Här väntade jag på rätt ljus som infann sig exakt 18.50. fast det jag skulle fota är på motsatta sidan.
Sedan bar det av till hotellet. Pallade inte äta middag. Var fortfarande mätt och trist att äta middag ute själv. Så köpte lite kex och ost som jag festade loss med på rummet. 
I morgon ledig fram till 18 då jag ska jobba in på småtimmarna. Vet inte vad jag ska hitta på imorgon, men har hört att det Judiska muséet ska vara riktigt bra så jag går kanske dit.

Vi hörs. Godnatt.

// Anna

1 kommentar:

Lars D sa...

Härligt att få ta del av din resa.
Jag vet ju dessutom hur bra du mår i Berlin!
Njut, det är nu det gäller.

kram,

LarsD