Leta i den här bloggen

söndag 13 maj 2012

Nya skatter till bokhyllan

Besök idag på Fotografiska. En väl vald dag. Solen sken som bara den vilket gjorde att det inte var många som var på samma museum som jag. Mycket behagligt att strosa omkring i lugn och ro utan att trängas. Skön promenad dit hade jag också i lagom varmt väder. Jag tycker mycket om Fotografiska, men jag besöker det alltför sällan. En skam med tanke på mitt yrke och att jag har ett årskort som går ut i juli. Blir att köpa ett nytt och försöka gå dit mer innan nästa årskort går ut.


Jag köpte två härliga fotoböcker som jag tycker är helt underbara. Jag går mycket på känn när jag köper fotoböcker och dessa fastnade jag för direkt. Anton Corbijn vet jag ju så klart vem det är, men inte att han hade gett ut en bok från den grymma filmen med samma namn: Control. Se den snarast om du inte redan gjort det. Trailer har jag bifogat i inlägget under detta.




Däremot kände jag inte till den andra bokens upphovsman. Jag har inte hunnit läsa hela förordet än, men vad jag förstår så är det samlade bilder från en brittisk semester resort som hette "Butlin's Holiday Camps".  Fotografierna är tagna av Elmar Ludwig, Edmund Nägele och David Noble.
Kolla in dessa smakprov nedan från boken.


// Anna


Foto: David Noble

Foto: Elmar Ludwig

1 kommentar:

P-O Stoltz sa...

Hej Anna. Inte så konstigt om du aldrig hört talas om de fotograferna. de var helt anonyma, kommersiella fotografer som plåtade dessa extremt arrangerade vykort åt en senmesterresort. Martin Parr är nog desto bekantare (du har antagligen läst hans förord redan, Bilderna blev uppmärksammade när han gjorde en djupdykning i arkiven och samlade dem. Här en liten text från Photo.eye till den första upplagan.

"The immediate reaction to these campy photographs in dripping color is almost always the questioning exclamation, "Are these by Martin Parr?" The answer is “no”, but closer to “yes” than one realizes. Butlin’s Holiday Camps were begun in 1936 in the seaside town of Skegness; these photographs, made for promotional postcards, were staged by the John Hinde Studio, which included three young photographers, Elmar Ludwig, Edmund Nägele, and David Noble. A young Martin Parr worked two summers at a Butlin's resort, first as a b&w and then as a color “walkie” photographer. Of the postcards, Parr states, "The impact they had on me in 1971 was intense and they have haunted me ever since...the most remarkable thing of all is that the cards were painstakingly produced...as humble postcards to sell for a few pence to holidaymakers."

Där ser man vad "kladdiga" reklamvykort kan ha för konsekvens på den moderna fotografin.

Hils P-O Stoltz