Leta i den här bloggen

tisdag 16 september 2014

Det finns alltid de med värre åsikter, ett möte med Åke Green

Efter många år som fotograf har jag sedan länge insätt att jag inte kan hålla med alla jag fotograferar. I de politiska tider vi har just nu försöker jag ofta tänka på att det finns alltid personer med värre åsikter och att hur glad jag är att de inte har mer makt. För många år sedan gjorde jag ett större porträtt av pingstpastorn Åke Green på Öland för DN. De flesta kanske glömt honom och tur är väl det då han vart känd för att han tyckte att "homosexuella är en cancer svulst på samhället". Åka var ingen läskig typ. Han bjöd på kaffe och kaka i sitt mysiga hem då snöovädret piskade utanför fönstren. Det som var läskigt med Åke var hur retoriskt skicklig han var. Uttalandet han blev känd för var bara en liten snäll vind mot det jag uppfattade att han egentligen tyckte och tänkte men han lyckades linda in det så snyggt att det var endast då man hörde ett längre samtal man förstod innebörden. Skickligt på ett obehagligt sett.
Lite konstigt är det men jag tycker det är otroligt spännande att träffa dessa personer som står så långt från ens egna värderingar. Jag älskar mitt jobb bland annat för att jag får möta dessa människor.

// Linus


Pingstpastorn Åke Gren 

Inga kommentarer: