Leta i den här bloggen

torsdag 11 september 2014

tillbaka på ön

I tisdags var jag åter igen på Biskops Arnö. Dock ej som elev denna gång utan som föreläsare. I början av augusti ringde Jonas Berggren mig och frågade om jag ville komma och berätta om hur jag jobbade som fotograf och om min roll som bildredaktör. Självklart tackade jag ja. En utmaning och roligt att få träffa fotoelever och se hur de ser på fotografyrket. Men himmel vad konstigt det kändes att sätta sin fot på Biskops Arnö-mark igen. Det var så längesen jag sist var där, även då som föreläsare, men det glömde jag helt bort när jag kom till Eken och skylten som ledde in mot Biskops-Arnö. Just där och då for mina tankar rakt tillbaka i tiden när jag gick på skolan tillsammans med Linus Meyer, Daniel Nilsson, Åsa Sjöström, Jenny Leyman, Pieter ten Hoopen, Emma Larsson, Emil Malmborg m.fl m.fl. Alla så otroligt duktiga fotografer.




Skylten vid den mytomspunna Eken

Nu närmar jag mig
Jodå, affischen till vår utställning på Kontrast hängde kvar. Foto: Sara Winsnes

Den så kallade "Gräddhyllan". En av två längor med dusch och toa på rummet. Här bodde jag en period. Delade även rum med Linus. Samt en 90 cm-säng.

Stora huset
Det sjuka var att jag blev så himla full i garv när jag klev ur bilen och satte mina fötter på BA-mark. Hela tolv år sedan var det jag gick ut här och attan vad det har hänt saker sedan dess. Men jag minns också så tydligt hur det kändes att gå här. Att bo här. Äta maten. Sova i rummen. Labba i mörkrummet. Vår fina stämning i klassen. Vår humor. Ha ha det var en sjukt rolig tid. Vilket himla spektakel - samtidigt som vi var så oerhört seriösa. Jag kände mig helt plötsligt så lyckligt lottade att ha fått gå här och framför allt med de fina människorna som jag hade turen att hamna i samma klass som.

Det roliga var när jag presenterade mig för den klass jag skulle föreläsa för, och sa vilka jag hade gått i samma klass som så sa några: "jaha, så du gick i superklassen". 


Allt är som förr

Och denna disklista har också överlevt. Jag vet inte hur många gånger man försökte smita från den. Många gånger var det dock.....

Och här sitter jag i matsalen och dricker kaffe. Vet ej varför jag är så oerhört glansig i pannan. En kombination av exaltering och att en lampa riktades rakt mot mitt ansikte kanske.
Föreläsningen gick bra och det var en väldigt fin klass som jag hade förmånen att få prata inför. De ställde en massa bra frågor och lyssnade väldigt uppmärksamt. Härligt.
Men när allt var klart och klassen drog sig bort mot stora huset och en tidig middag kändes det rätt så skönt att sätta sig i bilen och åka tillbaka till civilisationen igen. Men jag kommer gärna tillbaka. Vore kul att hålla i en workshop. Jag hade ju tankar på att hålla i en porträtt workshop här i våras. Den blev dock ej av. Men efter detta fick jag mersmak och kanske ska jag göra ett nytt försök. Vi får se...

// Anna

2 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Fint och kul att läsa!

//D.

Lars D sa...

Gör det! Håll en workshop!
Roligt att du delar med dig.
/LarsD