Leta i den här bloggen

lördag 5 oktober 2013

En Ola fotograferad

För några veckor sedan träffade jag Ola Ringdahl som har skrivit en handbok för skilda män. Han hade sin lokal på Söder så vi bestämde träff där. Insåg snabbt att det var utomhus, inte i hans lokal, som jag vill fotografera honom. Rekade en liten vända på Katarina Bangata och hittade denna fina fasad. Cykeln stod lite längre till vänster om fönstret, men jag flyttade den en aningen närmare för att få med den i bild. Jag tyckte den var så fin. Och passade in på något sätt. 

När det är lite mindre porträttjobb, som detta, tycker jag mycket om att hålla ihop bilderna färgmässigt. Men ändå försöka hitta en variation i utsnitt och uttryck hos personen (om det går) samt bakgrund. Här jobbade jag på ett väldigt litet utrymme. Ca 3 meter. Ser det som en liten utmaning för mig själv att hitta så mycket variation som möjligt på en liten yta. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba så. Miljöerna och väggarna omkring mig får liksom egna liv. Väggar och dörrar som jag i vanliga fall bara passerar, tvingas jag att se.

Ola Ringdahl var väldigt trevlig och det var ett bra möte. Rekningen och fotograferingen tog inte så lång tid, men det är så jag gillar att jobba ibland. Snabbt och effektivt. (OBS! Inte alltid. Många gånger vill jag ha mer tid, men får det inte. Fast det är ett annat inlägg...)

Läs artikeln och titta på layouten här.

// Anna

Foto: Anna Simonsson

Foto: Anna Simonsson

Foto: Anna Simonsson







Inga kommentarer: